|
Żłobek Publiczny w Bielawie |
Jak wspomagać słuch ?
Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych
- Rozpoznawanie głosów zwierząt ( psa , kota , kury itd.)
- Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia (telefon , samochód , przelewająca się woda)
- Rozpoznawanie głosów bliskich osób ( „ kogo słychać za drzwiami ?”)
- Rozpoznawanie dźwięków instrumentów ( na początek proste instrumenty perkusyjne , o zróżnicowanej barwie np. bębenek i trójkąt , potem trudniejsze typu trąbka , gitara , skrzypce )
- Poszukiwanie źródła dźwięku ( np. grająca pozytywka , ukryta w sali , którą należy odszukać ).
- Słuchanie bajek, opowiadań, wierszyków, zagadek.
- Nauka na pamięć wierszyków, piosenek, rymowanek, wyliczanek
- Odtwarzanie rytmu (klaskanie, pukanie , tupanie )
- „Kogo wołam” ?- zaczynamy wołać dziecko , ale nie całym imieniem , lecz tylko pierwszą sylabą ( początki rozwoju słuchu fonemowego i fonematycznego od ok. 2-3 r.ż
Jak wspomagać wzrok ?
- Zabawy z latarką w zaciemnionym pomieszczeniu , lub pod kocykiem
- Zabawy oparte na kontrastach ( białe i czarne figury )
- Zabawy z różnokolorowymi chustami i szarfami .
- Dobieranie par jednakowych obrazków ( Memo )
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru i wielkości.
- Odwzorowywanie figur z patyczków.
- Segregowanie elementów wg koloru , kształtu , wielkości.
- Dobieranie obrazków do ich konturów.
- Dobieranie części obrazka do całości.
- Segregowanie obrazków według grup tematycznych.
- Wskazywanie różnic między obrazkami, dorysowywanie brakujących elementów.
- Wskazywanie podobieństw między obrazkami.
- Wyszukiwanie szczegółów na ilustracjach.
- Rozpoznawanie i wyszukiwanie przedmiotów na obrazkach.
- Układanie puzzli i układanek .
Jak wspomagać zmysł węchu i smaku ?
- Badanie smaku i zapachu nowych potraw , a zwłaszcza owoców i warzyw
- Uczestniczenie przy przygotowywaniu posiłków.
- Dostarczanie produktów spożywczych , o różnorodnej konsystencji , rozszerzanie menu ,
- Dostarczanie wrażeń węchowych , kojarzących się z pozytywnymi emocjami , ( naturalne zapachy owoców , przypraw np. cynamon , kawa , naturalne olejki aromatyczne np. lawenda , melisa , sosna )
- Zagadki aromatyczne ( Co tak pachnie ? Poszukaj dwóch takich samych zapachów ),
- W sezonie rozcieranie w dłoniach i wąchanie listków mięty , melisy , koperku , pietruszki , selera .
Jak wspomagać czucie powierzchniowe ?
- „Worek Skarbów” – w pudełku lub w woreczku umieść różne przedmioty , poproś dziecko , aby włożyło rączkę do worka i nie patrząc na ręce odgadło , jaki przedmiot trzyma ,
- „Zabawy w kisielu” – ugotuj kisiel z mąki ziemniaczanej , możesz zabarwić go np. sokiem lub bezpiecznym barwnikiem , wrzuć do kuwety z kisielem kilka drobnych przedmiotów, pozwól dziecku wydobyć je z dna , oraz swobodnie eksperymentować.
- „Spaghetti”- ugotuj makaron spaghetti , niech pozostanie lekko twardawy , możesz kolejną porcję zabarwić bezpiecznym barwnikiem . Wyłóż ugotowany makaron do dużej miski , pozwól dziecku swobodnie eksperymentować ,
- „Klejące Łapki”- tacę lub blat posmaruj miodem lub syropem owocowym , pozwól dziecku aby „ przyklejało” się do blatu , sklejało swoje dłonie .Później posyp klejące się ręce ryżem preparowanym lub płatkami kukurydzianymi , niech odkleja płatki od paluszków , zlizuje , zjada , niech eksperymentuje
- Malowanie stopami i dłońmi
- Zabawy z piaskiem kinetycznym
- Masażyki dziecięce
- Zabawy paluszkowe
- Ścieżki sensoryczne
Jak wspomagać czucie głębokie ?
- Zabawy z dzieckiem tj.: baraszkowanie, turlanie, przeciskanie się przez szpary, tunele utworzone z ich ciał.
- „Naleśnikowanie”- owiń dziecko ciasno kocykiem , masuj , udając smarowanie , wałkuj , uciskaj dużą piłką
- „Uściski niedźwiedzia” – mocne , ale z wyczuciem przytulanie się
- Podnoszenie , przepychanie , ciągnięcie koszy , wózków,
- ,,Mumia ”- owijamy dziecko bandażem elastycznym , niezbyt mocno , zadaniem dziecka jest wyplątać się ( uwaga: wymagana kontrola podczas zabawy , nie pozostawiamy dziecka bez opieki , po zabawie bandaż odkładamy w miejsce niedostępne dla dziecka ),
- Szczotkowanie i pędzlowanie dłoni i stóp dziecka ,
- Masaże polegające na uciskaniu rąk, nóg, pleców, .
Jak wspomagać układ przedsionkowy (zmysł równowagi) ?
- Ćwiczenia na piłce typu "kangur", balansowanie na piłce na brzuchu, plecach ,
- „Kołyska" – kołysanie się na piłce w przód, tył, na boki, można te ruchy wykonywać wraz z dzieckiem trzymając je na własnym ciele np. zabawa w zegar: duży zegar bije "bim-bam" ręce wyciągnięte do boku i przenosimy ciężar ciała z jednej strony na drugą, mały zegarek cyka "cyk-cyk" ruchy szybsze , budzik robi "drrrrryn" potrząsamy delikatnie ciałem dziecka
- Bujanie dziecka w kocu do przodu, tyłu na boki
- Dziecko siedzi na kocu a my chwytamy go za rogi i ciągniemy po sali ,
- Dziecko leży na plecach z uniesionymi rękami, chwytamy je za ręce, lekko unosimy i kołyszemy na boki
- Siedzimy na podłodze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dokoła, a my wystawiamy przeszkody(ręce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod-nad ręką, nogą
- „Jedziemy samochodem”- siadamy na nich wraz z dzieckiem i udajemy, że jedziemy samochodem, kręcimy kierownicą (przechylamy się na boki), hamujemy i dodajemy gazu (ruchy ciała do przodu i do tyłu), jedziemy po nierównej drodze (podskakujemy)
- „ Powódź” - na podłodze rozmieszczamy gazety, woreczki itp. są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego, przechodząc, skacząc z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody
- Na podłodze kładziemy sznur, próbujemy (najlepiej boso) chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyłu, bokiem itp.
- Zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz, w kubeczki
- Wszelkiego typu zabawy na równoważniach , bujakach , huśtawkach.
Opracowała mgr Dorota Nowak
Neurologopeda Kliniczny
|
Żłobek Publiczny w Bielawie |
„Dzieci dzielą się na szczęśliwe i czyste”
czyli
kilka słów o integracji sensorycznej w kontekście rozwoju poznawczego dziecka ze szczególnym uwzględnieniem mowy
Marzeniem każdego rodzica jest wychowanie zdrowego, mądrego, utalentowanego dziecka. Dziecko rodzi się i jest jak „Tabula rasa”, czyli niezapisana karta, na której to, w trakcie wychowania zapisywane są kolejne doświadczenia.
Integracja sensoryczna to zdolność prawidłowego rozumienia, przetwarzania i reagowania na napływające ze środowiska bodźce zmysłowe. Proces ten odbywa się w mózgu i polega na rozpoznaniu, segregowaniu, interpretowaniu oraz tworzeniu właściwej reakcji, adekwatnej do zaistniałego bodźca. Przewodzenie impulsów nerwowych przebieg bardzo szybko, w ułamkach sekundy.
Wyliczając z pamięci zmysły, prawie każdy wymieni wzrok, słuch, dotyk, węch, czy smak. Niektórzy wspomną też o równowadze i propriocepcji. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej oraz współpraca pomiędzy zmysłami są podstawą prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. W przeciwnym wypadku dochodzi do zaburzeń integracji sensorycznej w wyniku, czego dziecko napotyka na wiele trudności w codziennym funkcjonowaniu w środowisku.
Rolą rodzica jest stworzenie dziecku warunków do rozwoju wszystkich funkcji poznawczych m.in. percepcji, uwagi, pamięci, myślenia i mowy poprzez takie kreowanie najbliższego środowiska dziecka, aby czerpało ono pozytywne doznania wzrokowe, słuchowe, czuciowe itd., aby w tych optymalnych warunkach były właściwie odbierane i rozumiane przez ośrodki korowe w mózgu. Bodźce te muszą mieć odpowiednią siłę i pojawiać się z odpowiednią częstotliwością, aby nie obciążyć niedojrzałego jeszcze układu nerwowego dziecka.
Integracja Sensoryczna nie jest nauką konkretnych umiejętności, ale jest drogą do tego by nauka wszelkich umiejętności przebiegała w niezakłócony sposób.
Poprawnie działające zmysły stanowią podstawę procesów rozwoju i uczenia się.
Co się stanie, gdy dziecko nie otrzyma właściwej dawki bodźców zmysłowych? Jedna z teorii Integracji Sensorycznej mówi o tym, że dziecko ma naturalny pęd do rozwoju, więc w sytuacji braku konkretnych bodźców, będzie samo ich poszukiwało, nie zawsze w akceptowalny przez dorosłych sposób. Jest to jeden z powodów „dziwnych" zachowań dziecka i niekiedy nie zrozumiałych przez rodziców.
Efektem prawidłowego rozwoju dziecka jest pojawianie się w określonym czasie pewnych umiejętności.Pojawiająca się po 1 roku życia mowa oraz towarzyszące jej zawsze myślenie (początkowo motoryczno-sensoryczne, później konkretno-wyobrażeniowe), są najwyżej zorganizowanymi czynnościami umysłowymi. Ich prawidłowy rozwój jest możliwy dzięki procesom zachodzącym w ośrodkach mowy zlokalizowanych w mózgu. Narzędziem myślenia jest mowa, natomiast mowa jest produktem myślenia.
Prawidłowa mowa werbalna to skutek nagromadzenia dostatecznej ilości bodźców w układzie słuchowym, wzrokowym, czuciowym, przedsionkowym i priopriocepcji oraz zmysłom powonienia i smaku. Aby dobrze mówić i móc werbalizować swoje myśli i potrzeby, koniecznym warunkiem jest dobry słuch, po to by słyszeć i naśladować mowę dorosłych. Wzrok powoduje, że dziecko mając nieograniczone możliwości obserwowania otoczenia ma po prostu, o czym mówić. Obserwując osoby dorosłe uczy się także np. jak układać usta do poszczególnych głosek ( inaczej „ wygląda” samogłoska „a” inaczej „u”). Zmysł smaku w powiązaniu ze zmysłem węchu i czucia powoduje, że dzieci coraz chętniej spożywają nowe pokarmy, o zróżnicowanej konsystencji, niekiedy twarde, co zmusza je do gryzienia, to z kolei stanowi podstawę podnoszenia sprawności motorycznej narządów artykulacyjnych, takich jak wargi, język, policzki. Zmysł równowagi i proprioceptywny daje informacje o tym, w jakiej pozycji w danej chwili znajdują się narządy artykulacyjne dziecka, głównie wargi i język.
Rodzicu pamiętaj !!!
Aby zapewnić swojemu dziecku optymalne warunki rozwoju , dostarczaj mu różnorodnych doznań zmysłowych we wszystkich sferach.
Jak to robić !!!
Dowiesz się na spotkaniu , które niebawem zostanie zorganizowane w żłobku Twojego dziecka.
A tymczasem:
- Głaszcz , przytulaj , masuj swoje dziecko ,
- Bujaj , huśtaj w kocyku , kołysz , noś na rękach
- Dostarczaj dziecku różnorodnych zabawek , zarówno puszystych i miękkich jak i twardych, szorstkich , zróżnicowanych pod względem koloru , kształtu , faktury
- Pozwalaj na badanie zmysłem słuchu dźwięków naturalnego otoczenia takich jak szum przelewanej wody , szelest zgniatanego papieru , folii , dźwięk kluczy. Niech Twoje dziecko samo wyzwala różnorodne dźwięki z patyków , naczyń , prostych instrumentów.
- Pozwalaj na swobodną , ale zawsze bezpieczną aktywność fizyczną , ruch jest naturalną aktywnością dziecka , niech Twoje dziecko wspina się , balansuje , tańczy , podskakuje .
- Zachęcaj do pokonywania barier i uprzedzeń w zakresie poznawania nowych zapachów , smaków , faktur jedzenia .
- Zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka takich jak : potrzeba miłości , zapewnienie bezpieczeństwa , jedzenia , ciepła , komfortu , stawiaj zawsze na pierwszym planie .
- Pozwól dziecku na samodzielne badanie świata , nawet wtedy, gdy nieuniknione jest brudzenie się , zawsze czuwaj nad bezpieczeństwem i pamiętaj , że twoje dziecko będzie albo szczęśliwe albo czyste .
Serdecznie zapraszam na spotkanie
mgr Dorota Nowak – Neurologopeda Kliniczny
Masaż Shantala
Żłobek Publiczny w Bielawie |
Masaż Shantala to starożytna technika masażu niemowląt oraz dzieci, sprowadzona do Europy przez francuskiego położnika Frederique'a Leboyera.Masaż Shantala nie jest masażem rehabilitacyjnym i może go wykonywać każdy - to prosta sztuka, która wpływa korzystnie na rozwój dziecka.
Korzyści, jakie daje masaż Shantala niemowlęciu:
- pomaga w uregulowaniu snu,
- poprawia trawienie, uwalnia od kolek
- korzystnie wpływa na stan skóry, na krążenie,
- poprawia naturalną odporność dziecka dzięki pobudzaniu układu limfatycznego,
- wycisza i uspokaja,
- masaż Shantala wzmacnia poczucie bezpieczeństwa, które jest warunkiem prawidłowego rozwoju społecznego oraz bazą do rozwoju sfery poznawczej
- poprawia i wzmaga więź z rodzicem,
- normalizuje napięcie mięśniowe,
- podnosi odporność organizmu poprzez stymulację układu hormonalnego.
Korzyści, jakie daje masaż Shantala dorosłym:
- uczy komunikacji z niemowlęciem,
- poprawia pewność siebie i umiejętności opieki nad dzieckiem,
- uczy rozpoznawać własne emocje i wyrażać je dotykiem,
- masaż Shantala uspokaja,
- łagodzi lub zapobiega poporodowej depresji u matek,
- wzmacnia oraz poprawia więź z dzieckiem.
Jak wykonać masaż Shantala:
- w pomieszczeniu powinno być ciepło
- oliwka do masażu również powinna być ciepła - ogrzej ją w dłoniach (w Indiach zimą matki wykonują masaż Shantala swoim dzieciom używając rozgrzewającego oleju musztardowego - z gorczycy, latem zaś oleju kokosowego)
- dziecko nie powinno być zaraz po jedzeniu; należy odczekać około pół godziny
- po masażu dobrze jest wykąpać dziecko - kąpiel dodatkowo je zrelaksuje oraz usunie z ciała nadmiar olejku
- masaż Shantala dobrze jest wykonywać rano i ewentualnie powtórzyć masaż wieczorem
- osoba masująca powinna siedzieć bezpośrednio na ziemi, dziecko układając przed sobą
- masaż dla niemowlaka powinien trwać około 5 minut.; z czasem jednak czas będzie się wydłużał;
- masaż Shantala możesz wykonywać codziennie lub 3-4 razy w tygodniu, od 2. miesiąca życia
Masaż Shantala - brzuch
Masaż należy rozpocząć od rozmasowania dużej ilości olejku na dłoniach, na wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Olejek powinno się mieć cały czas w zasięgu ręki. Sięgając po nową dawkę olejku, należy zostawić jedną dłoń na ciele dziecka, aby nie tracić z nim kontaktu.
Dziecko leży na nogach matki, główka przy jej stopach, stopy dziecka blisko jej brzucha. Powolnymi, ale pewnymi i rytmicznymi ruchami masaż Shantala wykonuj jednocześnie w przypadku dwóch boków od klatki piersiowej w kierunku podbrzusza.
Następnie masuj przesuwając ręce na krzyż po brzuchu: od szyi po prawej stronie do podbrzusza po lewej i na odwrót. Jest to płynny ruch, tak, jakby obie ręce cały czas pozostawały przyklejone do ciała dziecka.
(Masaż Shantala zakłada, że gesty mogą być powtarzane wielokrotnie. Na początku proponujemy Wam powtarzać każdy gest trzy raz: pierwszy, by dziecko się z nim zapoznało, drugi jako faktyczny masaż i trzeci, aby go zapamiętało.)
Masaż Shantala - ramiona
Dziecko leży na boku. Lewa ręka chwyta nadgarstek dziecka. Prawa zaś ręka otacza ramię dziecka i kolistymi ruchami masuje je, przesuwając się w kierunku prawej ręki. Dotarłszy do nadgarstka lewa ręka puszcza dłoń dziecka i rozpoczyna ponownie od obojczyka masaż ramienia. Ważnym jest,
aby spowolnić kolisty ruch na poziomie nadgarstka. I tak na zmianę.
(Za nim się przejdzie do masażu następnego ramienia, należy wykonać masaż dłoni.)
Masaż Shantala - dłonie
Kciuk kolistym ruchem masuje wewnętrzną stronę dłoni dziecka. Następnie zgina się palce dziecka do wewnętrznej strony dłoni.
Brzuch - ciąg dalszy
Dziecko ponownie leży na plecach na nogach matki, która chwyta pięty dziecka i trzymając je w pionie masuje przedramieniem brzuch dziecka z góry w dół.
Masaż Shantala - nogi
Nogi należy chwycić tak jak ramiona: kolistymi ruchami od ud po piętę masuje się całą nogę dziecka, spowalniając na wysokości kostki i pięty. Po czym masuje się najpierw kciukiem a potem otwartą dłonią stopę dziecka. Następnie przechodzi się do masażu drugiej nogi.
Masaż Shantala - plecy
Dziecko leży w poprzek nóg matki, blisko brzucha, głowa znajduje się po prawej stronie. Dłonie są na wysokości ramion. Wykonują ruch jak przy wyrabianiu ciasta wałkiem. Schodząc w dół pleców, jedna ręka wykonuje ruch do przodu, druga do tyłu i tak na zmianę, choć nacisk jest głównie przy ruchu do przodu. W ten sposób masaż Shantala przenosi się na łopatki, środek pleców, plecy na wysokości nerek i pośladki. Po czym ręce wracają ku głowie, masując te same części ciała i wykonując te same ruchy.
Następnie prawa ręka mocno przylega to pośladków dziecka, a lewa masuje mocno plecy idąc od szyi ku pośladkom. Im ruch wolniejszy i płynny, tym większy efekt masażu. Po czym lewa ręka powraca ku barkom (bez masowania) i ponownie masuje schodząc w dół pleców.Kolejny etap, jaki zakłada masaż Shantala jest podobny do poprzedniego. Lewa ręka matki chwyta stopy dziecka, a prawa masuje, tym samym powolnym i płynnym ruchem, od szyi po kostki dziecka.
Masaż Shantala - twarz
Najpierw masuje się czoło. Palce wędrują od środka czoła ku zewnętrznym krawędziom. Następnie masuje się całą twarz od czoła po brodę. Każdy następny ruch masuje coraz bardziej na zewnątrz. Po czym masuje się nozdrza od góry w dół i z powrotem, podchodząc aż pod czoło. Następny
etap to bardzo delikatny masaż gałek ocznych, po czym palce zsuwają się po nosie i po policzkach.
Wskazówki, jak wykonać masaż Shantala pochodzą ze strony ekodzieciak.pl
Oprac. Jadwiga Żyła Piel. Dypl.
Logopeda radzi
Żłobek Publiczny w Bielawie |
W dniu 15 listopada w żłobku miejskim w Bielawie na prośbę Pani Dyrektor Iwony Łęgosz, odbyły się warsztaty logopedyczne dla rodziców. Wzięło w nich udział 13 osób. Tematyka warsztatów obejmowała zaburzenia i wady wymowy dzieci w wieku 2-3 lata, a w szczególności okres ukończenia żłobka i pójścia do przedszkola. Zaproszeni rodzice byli zainteresowani rozwojem funkcji komunikacyjnych począwszy od 1 roku życia.
Poprawna mowa nie rozwija się w oderwaniu od takich funkcji jak: rozumienie, rozwój ruchowy czy reakcje społeczne. Duże zainteresowanie wzbudził fakt, iż słaby rozwój drobnej motoryki często idzie w parze z zaburzeniami komunikacji. Wynika to z faktu organizacji mózgowej, pole ruchowe sąsiaduje z ośrodkiem mowy Brocka. Stymulowanie grubej i drobnej motoryk poprzez: skoki obu lub jednonożne, jazda na hulajnodze, rowerku nawlekanie guzików, korali na nitkę, zabawy ciasto liną, formowanie z plasteliny kuleczek bądź wałków może być nie tylko świetną formą wspaniałej, terapeutycznej zabawy z dzieckiem, ale też może usprawniać rozwój mowy.
Zwróciłam uwagę rodziców na kilka ważnych kwestii mających wpływ na zaburzenia mowy i jej wady. M.in. wspomniałam o tzw. niemowlęcym sposobie połykania i płaskim ułożeniu języka na dnie jamy ustnej. Niekorzystny wpływ na wadliwe ułożenie języka ma stosowanie zbyt długo smoczka ,,uspokajacza”, bądź karmienie butelką. Skutkuje to nie tylko wadą wymowy, ale nieestetycznym wysuwaniem języka między zębami, czy wręcz gapiowatym wyrazem twarzy. Dziecko nie unosi języka w górę, nie pionizuje go, a takiej pozycji wymaga ponad połowa głosek w naszym języku. Rodzice mieli możliwość przetrenowania na samych sobie ćwiczeń korygujących w/w zaburzenie.
Odrębnym zagadnieniem logopedycznym jest przyrośnięte wędzidełko podjęzykowe. Jest to również jedna z przyczyn braku pionizacji języka. W takim przypadku konieczna jest konsultacja z logopedą, który zdecyduje, co dalej.
Kolejny ważny aspekt, który poruszyłam to uważna obserwacja naszych pociech. Często otwarta buzia i chrapanie maluszka, może wymagać konsultacji laryngologicznej. Specjalista udzieli nam wyjaśnień, czy nie mamy do czynienia z przerostem migdałków, a być może drogi słuchowe nie są drożne. Małe dzieci mają tendencję do wkładania różnych przedmiotów do buzi, nosa lub uszu. Jeśli dziecko źle słyszy w wymowie powstają błędy natury fonetycznej, a najgorszym przypadku Opóźniony Rozwój Mowy.
Warto również przyjrzeć się uważnie jak nasza pociecha radzi sobie ze ściąganiem pokarmu z łyżeczki, gryzieniem i przeżuwaniem posiłków. Są to procesy, które warunkują rozwój mięśni aparatu artykulacyjnego. Nie należy zbyt długo stosować pokarmów przetartych, zmiksowanych, o płynnej konsystencji. Taki sposób karmienia rozleniwia mięśnie biorące udział w poprawnej realizacji głosek.
Często tzw. ,,jąkanie fizjologiczne lub rozwojowe” spędza sen z powiek rodzicom. Jest to zjawisko w pełni naturalne, a wynika z faktu, że mięśnie języka, a właściwie ich precyzja nie są w stanie sprostać szybszemu myśleniu, przyrostowi słownictwa. Właśnie wtedy mogą się pojawić problemy z płynnym mówieniem, powtarzanie sylab lub głosek. Wskazówki, jak należy postępować, aby nie utrwalić błędnego wzorca pozwalają na skuteczne usunięcie problemu. Jeśli objawy jąkania nasilają się lub utrzymują dłużej niż pół roku należy skontaktować się z logopedą.
Jeśli macie Rodzice jakiekolwiek wątpliwości związane z rozwojem mowy waszej pociechy osobiście zachęcam do kontaktu ze specjalistą jak najwcześniej. W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielawie specjaliści przyjmują bez skierowania od lekarza, wystarczy na miejscu wypełnić wniosek.
neurologopeda
mgr Violetta Wilczyńska