Dzieci dzielą się na szczęśliwe i czyste - mgr Dorota Nowak – Neurologopeda Kliniczny
Żłobek Publiczny w Bielawie |
„Dzieci dzielą się na szczęśliwe i czyste”
czyli
kilka słów o integracji sensorycznej w kontekście rozwoju poznawczego dziecka ze szczególnym uwzględnieniem mowy
Marzeniem każdego rodzica jest wychowanie zdrowego, mądrego, utalentowanego dziecka. Dziecko rodzi się i jest jak „Tabula rasa”, czyli niezapisana karta, na której to, w trakcie wychowania zapisywane są kolejne doświadczenia.
Integracja sensoryczna to zdolność prawidłowego rozumienia, przetwarzania i reagowania na napływające ze środowiska bodźce zmysłowe. Proces ten odbywa się w mózgu i polega na rozpoznaniu, segregowaniu, interpretowaniu oraz tworzeniu właściwej reakcji, adekwatnej do zaistniałego bodźca. Przewodzenie impulsów nerwowych przebieg bardzo szybko, w ułamkach sekundy.
Wyliczając z pamięci zmysły, prawie każdy wymieni wzrok, słuch, dotyk, węch, czy smak. Niektórzy wspomną też o równowadze i propriocepcji. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej oraz współpraca pomiędzy zmysłami są podstawą prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. W przeciwnym wypadku dochodzi do zaburzeń integracji sensorycznej w wyniku, czego dziecko napotyka na wiele trudności w codziennym funkcjonowaniu w środowisku.
Rolą rodzica jest stworzenie dziecku warunków do rozwoju wszystkich funkcji poznawczych m.in. percepcji, uwagi, pamięci, myślenia i mowy poprzez takie kreowanie najbliższego środowiska dziecka, aby czerpało ono pozytywne doznania wzrokowe, słuchowe, czuciowe itd., aby w tych optymalnych warunkach były właściwie odbierane i rozumiane przez ośrodki korowe w mózgu. Bodźce te muszą mieć odpowiednią siłę i pojawiać się z odpowiednią częstotliwością, aby nie obciążyć niedojrzałego jeszcze układu nerwowego dziecka.
Integracja Sensoryczna nie jest nauką konkretnych umiejętności, ale jest drogą do tego by nauka wszelkich umiejętności przebiegała w niezakłócony sposób.
Poprawnie działające zmysły stanowią podstawę procesów rozwoju i uczenia się.
Co się stanie, gdy dziecko nie otrzyma właściwej dawki bodźców zmysłowych? Jedna z teorii Integracji Sensorycznej mówi o tym, że dziecko ma naturalny pęd do rozwoju, więc w sytuacji braku konkretnych bodźców, będzie samo ich poszukiwało, nie zawsze w akceptowalny przez dorosłych sposób. Jest to jeden z powodów „dziwnych" zachowań dziecka i niekiedy nie zrozumiałych przez rodziców.
Efektem prawidłowego rozwoju dziecka jest pojawianie się w określonym czasie pewnych umiejętności.Pojawiająca się po 1 roku życia mowa oraz towarzyszące jej zawsze myślenie (początkowo motoryczno-sensoryczne, później konkretno-wyobrażeniowe), są najwyżej zorganizowanymi czynnościami umysłowymi. Ich prawidłowy rozwój jest możliwy dzięki procesom zachodzącym w ośrodkach mowy zlokalizowanych w mózgu. Narzędziem myślenia jest mowa, natomiast mowa jest produktem myślenia.
Prawidłowa mowa werbalna to skutek nagromadzenia dostatecznej ilości bodźców w układzie słuchowym, wzrokowym, czuciowym, przedsionkowym i priopriocepcji oraz zmysłom powonienia i smaku. Aby dobrze mówić i móc werbalizować swoje myśli i potrzeby, koniecznym warunkiem jest dobry słuch, po to by słyszeć i naśladować mowę dorosłych. Wzrok powoduje, że dziecko mając nieograniczone możliwości obserwowania otoczenia ma po prostu, o czym mówić. Obserwując osoby dorosłe uczy się także np. jak układać usta do poszczególnych głosek ( inaczej „ wygląda” samogłoska „a” inaczej „u”). Zmysł smaku w powiązaniu ze zmysłem węchu i czucia powoduje, że dzieci coraz chętniej spożywają nowe pokarmy, o zróżnicowanej konsystencji, niekiedy twarde, co zmusza je do gryzienia, to z kolei stanowi podstawę podnoszenia sprawności motorycznej narządów artykulacyjnych, takich jak wargi, język, policzki. Zmysł równowagi i proprioceptywny daje informacje o tym, w jakiej pozycji w danej chwili znajdują się narządy artykulacyjne dziecka, głównie wargi i język.
Rodzicu pamiętaj !!!
Aby zapewnić swojemu dziecku optymalne warunki rozwoju , dostarczaj mu różnorodnych doznań zmysłowych we wszystkich sferach.
Jak to robić !!!
Dowiesz się na spotkaniu , które niebawem zostanie zorganizowane w żłobku Twojego dziecka.
A tymczasem:
- Głaszcz , przytulaj , masuj swoje dziecko ,
- Bujaj , huśtaj w kocyku , kołysz , noś na rękach
- Dostarczaj dziecku różnorodnych zabawek , zarówno puszystych i miękkich jak i twardych, szorstkich , zróżnicowanych pod względem koloru , kształtu , faktury
- Pozwalaj na badanie zmysłem słuchu dźwięków naturalnego otoczenia takich jak szum przelewanej wody , szelest zgniatanego papieru , folii , dźwięk kluczy. Niech Twoje dziecko samo wyzwala różnorodne dźwięki z patyków , naczyń , prostych instrumentów.
- Pozwalaj na swobodną , ale zawsze bezpieczną aktywność fizyczną , ruch jest naturalną aktywnością dziecka , niech Twoje dziecko wspina się , balansuje , tańczy , podskakuje .
- Zachęcaj do pokonywania barier i uprzedzeń w zakresie poznawania nowych zapachów , smaków , faktur jedzenia .
- Zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka takich jak : potrzeba miłości , zapewnienie bezpieczeństwa , jedzenia , ciepła , komfortu , stawiaj zawsze na pierwszym planie .
- Pozwól dziecku na samodzielne badanie świata , nawet wtedy, gdy nieuniknione jest brudzenie się , zawsze czuwaj nad bezpieczeństwem i pamiętaj , że twoje dziecko będzie albo szczęśliwe albo czyste .
Serdecznie zapraszam na spotkanie
mgr Dorota Nowak – Neurologopeda Kliniczny